-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15950 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:74

در قرآن حدّ زناي غيرمحصن آمده حكم زناي محصن از كجا به دست مي آيد؟
آيه دوّم، سوره نور حدّ زناي غيرمحصن را بيان كرده است و به قرينه رواياتي كه اطلاق آيه كريمه را تقييد مي كند، منظور از آيه، زناي غيرمحصن است، و زناي محصن كه حكمش سنگ سار است، از آن احاديث استفاده مي شود.

( بخش پاسخ به سؤالات )
             احــكام
             سـياسـات                         حـدود                         حدّ سـرقت
پرسش : چرا دست سارق قطع نمي شود؟
پاسخ : اين صحيح است كه در نظام اسلامي بايد حدود الهي جاري شود و خوشبختانه دستگاه قضايي در كشور ما نسبت به سابق فعّال تر شده و به تدريج روبه هر چه بيشتر اسلامي شدن پيش مي رود و در بسياري از موارد حدود الهي جاري مي شود. در مورد قطع دست دزد كه در آيه كريمه آمده است، شايد اينكه شنيده نمي شود كه دست دزد را قطع كنند، به خاطر اين باشد كه قطع دست با خصوصيّاتي كه در شرع وارد شده داراي شرايطي است و براساس مراعات آن شرايط قطع كمتر تحقق مي يابد; زيرا در بسياري از موارد شرايط آن وجود ندارد.

( بخش پاسخ به سؤالات )
پرسش : حدّ سرقت چيست؟
پاسخ : امام در رساله تحريرالوسيله درباره حد دزد فرموده اند: «حد دزد در نوبت اولي كه دزدي مي كند، قطع چهار انشت از دست راست وي است; در صورت وجود شرايطي كه در جاي خود به تفصيل بيان شده است. چنانچه مرتبه دوّم دزدي كرد، پاي چپ وي از زير برآمدگي قطع مي شود; به گونه اي كه نصف قدم و مقداري از محل مسح برايش باقي مي ماند. اگر مرتبه سوّم دزدي كرد، كيفر او حبس ابد خواهد بود».
«چنانچه فقير باشد، از بيت المال اداره مي شود و اگر به دزدي باز گردد و براي مرتبه چهارم - گرچه در زندان دزدي، كند - كشته مي شود».

( بخش پاسخ به سؤالات )
             احــكام
             سـياسـات                            حـدود                         حدّ قذف
پرسش : آيا اجراي حد شرايط دارد؟
پاسخ : حدود الهي بايد اجرا شود، ولي اجراي حدود هم داراي ضوابطي است كه بايد بدان پايبند بود; مثلاً زناي يك فرد بايد براساس معيارهاي اسلامي ثابت شود و صرف اينكه گفته شود فلاني اين عمل را انجام داده است، كافي نيست. حتّي اگر كسي بدون دليل و مدرك، كافي، به زني نسبت زنا دهد، حد قذف(تهمت) در مورد او اجرا مي شود.

( بخش پاسخ به سؤالات )
             احــكام
             فلسـفه و آثار احكام                                                       

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.